Tudnivalók az autó gumiabroncsokról

Az autómentés során gyakran hívnak olyan járműhöz amely balesetet szenvedett. Az autók rossz műszaki állapota sokszor okoz problémát. Ezért foglalkozunk autómentősként olyan témakörökkel amelyek minden autós számára fontosak lehetnek a biztonságos közlekedéshez. A gumiabroncsok az egyetlen olyan része az autónak amelyik közvetlenül érintkezik az út felületével, ezért fontos, hogy jó állapotban legyenek. A közúti balesetek jelentős része a rossz minőségű illetve nem megfelelően tárolt illetve felfújt gumiabroncsok miatt következik be. A használt gumiabroncsoknak is jelentős forgalma van hazai viszonylatban, és nem ritka a 10-16 éves használt abroncs hirdetés sem, amelyik gyakorlatilag életveszélyes, hiszen az ilyen idős autógumi nem felel meg a közúti közlekedésben, illetve más ember életét is veszélyezteti. A gumi nagyrész kőolajból nyert polimer amelyik gyártás után ugyanúgy elkezd öregedni mint bármely más kőolajszármazék.  A használtgumi kereskedők erőteljesen lobbiznak amellett, hogy a gumi nem banán, azaz nem romlik meg, de ez nem teljesen igaz, lévén a gumi ugyanúgy meg tud öregedni mint bármelyik polimer. Természetesen amikor valaki 160km/órás sebességnél jön rá, hogy nem bölcs dolog tízéves gumiabroncsokra bízni a család (és más) életét nagyjából 20-40ezer forintos megtakarítás miatt akkor már késő.  A nagy sebességnél bekövetkező defekt miatt irányíthatatlanná válik az autó, és nem csak a saját hanem más járművében is hatalmas károkat okozhatunk. A gumi öregedés a levegő hatására a gyártás után elkezdődik (oxidáció), és a tárolási körülményektől függően változik. A megfelelő tárolás jelentősen javíthatja, a rossz tárolás (kint a szabad levegőn) ronthatja a gumi minőségét. Nyilván a nyári gumi nem kedveli a mínuszokat és a téli gumi sem szereti ha hőségben és a tűző napon tárolják. Ha kézbe veszünk egy autógumit, a rugalmasságából, a felület repedezettségéből, a felület keménységéből következtethetünk a korára. A gumikban a DOT szám pontosan megmondja a gyártás dátumát. Általában a legnagyobb, magas szintű fejlesztési struktúrával rendelkező gyártók gumiabroncsai jobban teljesítenek a teszteken, mint azok akik nem végeznek fejlesztéseket és teszteket a gyártástechnológia során. A tesztek egyik legfontosabb része, hogy az abroncs hogyan viselkedik menet közben csúszós, esős, jeges úton, illetve mennyire kopik. A gumikeverékek hétpecsétes titoknak számítanak, hiszen a polimerekbe kevert adalékanyagok segítségével változnak meg a gumiabroncsok tulajdonságai. Általában azok az abroncsok amelyek egy bizonyos területen nagyon jók, általában más viszonyok között kevésbé jól teljesítenek. A gyártók szándéka, hogy kifejlesszék az ideális gumit ami persze nagyon nehéz. A legrosszabb ha egy gumiabroncsot minden feltételnek meg akarnak feleltetni, és ezért sajnos egyik tulajdonsága sem igazán jó, ezeket viszont egész évben lehet “hordani” azaz a négy évszakos abroncsok ilyenek.

Újabban a Kínai és a Koreai ipar is betör a piacra a jó minőségű, tartós és megbízható gumiabroncsokkal, bár a valóban jó minőségnek ők is megkérik az árát.

Ha tehát felelősen akarunk gondolkodni, és az esetleg többmilliós értéket a családról nem is beszélve biztonságban akarjuk tudni, akkor rendszeresen törődünk a jármű kerekeivel, és a gumiabroncsokkal  is. Minden autóhoz fel van tüntetve az ajánlott megfelelő méretű, szélességű és magasságú gumiabroncs amelyiket a referencia értékre kell felfújni. Ezek az értékek minden autóban fel vannak tüntetve, vagy a sofőroldali oszlopon, vagy a tanksapka takarófedél belsején. Ezért tehát célszerű ezeket az értékeket betartani, mert az ezektől való jelentős méretű eltérés megváltoztathatja az autó menettulajdonságait, illetve biztonsági szempontból sem javasolt.

Mi növeli az abroncs kopását?

A gumiabroncsok sokkal gyorsabban fogynak el agresszív kanyarodás és fékezés közben, ha nagy sebességgel haladunk, vagy a kerekek túl vannak terhelve. Az ABS, a fékezés és kipörgés szabályozókkal felszerelt gépjárművek kerekei jobban bírják a gyűrődést és kevésbé kopnak mint azok amelyek az indulásnál kipörögnek és fékezéskor csúsznak. A kerék egyik nagy ellensége a csúszás, a súrlódás. A rossz gumiabroncsnyomás és a rossz felszerelés szintén növeli a kopást. Jelentős félrekopás keletkezhet ha a kerékösszetartás nincs jól beállítva, illetve a futóművet is célszerű beállíttatni. A rosszul beállított futómű illetve felfüggesztés jele, ha a gumi egy sávban nagyon gyorsan kopik, míg a futófelület többi része kevésbé. A jól beállított futóműnél az összes kerék egyenletesen kopik, és így a legjobb a fékezés hatásfoka is.

Légnyomás

A gumiabroncsnyomás a biztonságos vezetés egyik feltétele, de sokan nem tudják ellenőrizni, hogy a gumiabroncsok megfelelően fel vannak töltve. A benzinkutaknál lehet megméretni a megfelelő guminyomást. A nyomást minden hónapban és minden hosszú utazás előtt ellenőrizni kell. Minden jármű gyártójának ajánlott szintje van, amely megtalálható a jármű kézikönyvében és a tálcán az üzemanyagtöltő sapkán vagy a vezetőoldali ajtón. Fontos, hogy fel kell fújni  a gumiabroncsokat a gyártó által előírt pontra, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a gumiabroncsból, és biztonságos legyen az úton. Fontos, hogy az abroncsokat hidegen kell mérni, ha már sokat mentünk a járművel, a gumiban a súrlódás következtében megváltozik a levegő hőmérséklete és nyomásértéke. A kerék szélessége is fontos, hiszen ha az előírtnál szélesebb peres kereket/gumit teszünk a járműre, akkor az összes menettulajdonsága megváltozik, a szélesebb kerék miatt nehezebb kormányozni is, megvezetik a kereket az aszfaltban lévő nyomvályúk, és megváltozik a jármű nyomtávja is amelyiknek a kormányzásra van hatása.

Szemrevételezés

Amikor ellenőrzi a gumiabroncs nyomását, nézze meg az egyes gumiabroncsok általános állapotát. Vannak kövek vagy más tárgyak a futófelületben? Vannak felületi elváltozások, csomók vagy vágások? Ha ezekre a kérdésekre adott válasz igen, akkor távolítsa el a törmeléket, ha a gumi felülete megsérült, akkor a gumit ki kell cseréltetni. Általános szabály, hogy az autón lehetőleg párban végezzünk mindent, hogy a kerékszimmetria tökéletes legyen, tehát rugót, lengéscsillapítót, kereket mindkét oldalon (egy tengelyen ) cseréltessünk egyszerre. A féloldalasan cserélt gumi fékezési problémákat okozhat, és hatására fékezésnél erősen elhúz az autó az egyik irányba, ez balesetveszélyes. Az esetleg megmaradt régebbi jó gumit pótkeréknek lehet használni.

A megfelelő futófelület biztosítása

Jelenleg a szabályok szerint a legalacsonyabb futófelület mélység 1,6 mm a gumiabroncs 75 százalékánál. Mindazonáltal minél nagyobb a futófelület, annál jobb a fékerő, ezért érdemes meghaladni ezeket a specifikációkat. Egyszerűen felelőtlenség simára koptatni a gumikat!

Figyelje a kopást.

A gumifelület szemrevételezésénél fontos, hogy a kerék egyenletesen kopjon. Nem lehetnek különálló sávok, ahol a kerék jobban el van kopva mint a többi részen. A nem megfelelően beállított keréknyomás, a hibás futómű, vagy a lengéscsillapítók elöregedése is okozhat hibásan kopó gumi felületet. Ilyen esetben haladéktalanuk keressünk fel futóműves szakembert, mert ez balesetveszélyes, és a fékerő is csak töredéke lesz a referencia értéknek.

A szezonalitás elfogadása

Nem megyünk nyaralni a Balatonra füles sapkában és kesztyűben nyáron, és a Tátrában sem fogunk síelni bikiniben, mert a szezonalitás sok mindent meghatároz. A legnagyobb tévedés azt hinni, hogy az utolsó szezonos téli gumival biztonságosan közlekedhetünk júliusban, vagy használhatunk nyári gumit decemberben is, ha nincs hó. A gumi kialakításánál és az adalékanyagok összeválogatásánál maximálisan figyelembe veszik az évszakokat a gyártók, és a jó minőségű biztonságos gumiabroncsok is úgy kerülnek ki a forgalmazókhoz, hogy csak a megfelelő évszakban ajánlott használni őket, és a gumiabroncs tárolására is vannak szabályok amelyeket ha betartunk, akkor a gumi is sokáig jó minőségű lesz. Akinek tehát fontos a saját és szerettei testi épsége valamint a többi közlekedő biztonsága, az nem az autó kerekein fog spórolni. Bárki elérheti az ADAC által végzett gumiteszteket, amelyek segítségével képbe kerülhetünk arról, hogy mely gyártók termékeit válasszuk a járművünkre, és ezekből is az évszaknak megfelelőt válasszuk. A bizonytalan helyen tárolt évtizedes használtgumit pedig inkább felejtsük el.