skip to Main Content

Rohanó világukban minden helyzetre gyors megoldást keresünk olyan váratlan helyzetekben is, amikor legszívesebben rohannánk tovább a felmerült gond elől. Az autótulajdonosok számára igencsak kellemetlen, mikor olyan annyira megszokott autójuk bemondja az unalmast. Nem elég az adódott helyzet, még kiszolgáltatottá is válik az ember. A probléma megoldásához mégis fel kell venni a pókerarcot és higgadtnak maradni. Ajánlatos minden autótulajdonosnak tisztában lennie járműve vontatásra vonatkozó műszaki tudnivalóival, ezzel kellemetlen hibáktól kímélheti meg magát az ember. Bizony felmerülhetnek jelentős szerkezetkárosodások ezen ismeretek hiányában.

Első lépés megállapítani, hogyan szállítsuk el járművünket.

Vontatás esetén a KRESZ rendkívüli események fejezetében találhatjuk a vonatkozó szabályzást, az 57. § „Elromlott jármű vontatása” részben.

Fokozott óvatosság mellett, kisebb forgalmú útvonalon és időszakban javasolt végezni a vontatást, autópályáról, autóútról a vontatást végző járműven az első lehajtást nyújtó lehetőségnél le kell térnie az útvonalról. Csak olyan járművel szabad vontatni elromlott mezőgazdasági vontatót, elromlott vagy lassú járművet, melynek tényleges súlya eléri a felét vontatott jármű tényleges súlyának. Elromlott kormányszerkezetű jármű csak emelve vontatható, melynél a jármű rögzítése mellett a megemelt rész nem lenghet ki oldalirányba. Ha az emelve vontatott jármű a kormányzott kerekein gördül, úgy azokat elfordulás ellen rögzíteni kell!

A vonatkozó rendelkezéseknek megfelelő személy vezetheti a vontatott járművet, melyben a vezetőn kívül más személyt szállítani tilos! Emelve vontatott járműben senki nem tartózkodhat.

A vontatókötelet vagy –rudat úgy kell rögzíteni a járműveken, hogy el ne szakadhasson, és olyan hosszúnak kell lennie, hogy semmilyen esetben sem érhessen össze a két jármű kanyarodás közben, de nem lehet hosszabb a vontatott járműnél. Ha ettől hosszabba vontató eszköz, azt jól látható figyelmeztető jelöléssel kell felszerelni, pl. lámpával vagy zászlóval. Hibás fékrendszerű járművet, vagy össztömegében a 3500 kg-ot meghaladó gépjárművet csak a nyomó- és húzóerők felvételére képes, merev vontatórúddal megengedett vontatni. A féklámpa és az irányjelző rendszer működtetése kötelező a vontatott járművön (kivéve az emelve vontatásnál), éjszakai és rossz/korlátozott fényviszonyok közt pedig ki kell világítani a vontatott járművet.

Ezek a legfontosabb KRESZ szabályok.

Sosem elég ismételni, az első és legfontosabb dolog az autószállítás, vontatás esetén, hogy megőrizzük hidegvérünk, másként nem tudunk 100%-osan jelen lenni az adott helyzetben. A vontatás nagyon nagy körültekintést igényel, mivel nem mindennapi közlekedési formáról beszélünk. Nem a mi kezünkben van járművünk kizárólagos irányítása, segítségnyújtó társunkkal teljes együttműködésben kell lenni. Üzemképtelen, műszakilag jól irányítható, fékezhető, gurulni képes jármű vontatható a vontatott jármű vezetőjének közreműködésével, ami erőt próbáló feladat. A motor áll, így a szervo -rásegítés nem működik sem a kormányműnél és a fékrendszernél sem. Ha a vontatás éjszaka történik, a járművel lehető legjobb módon ki kell világítani, a hátsó ablakba helyezzük az elakadásjelzőt, nehogy hátulról belénk rohanjon egy másik jármű.

Vontatás előtt ellenőrizzük, hogy a kormányzár nyitva van-e. Nagy segítség, ha merev vontatórúd áll rendelkezésünkre. Ha kábel vagy kötél a vontatóeszköz (ha megengedett), a járműnek fékezhetőnek kell lennie. Bizonytalan haladási képességű jármű nem vontatható! A rángatást elkerülendő, mindkét járműben jelentős károkat okozhat. A vontatókötélnek lehetőleg mindig feszesnek kell maradnia, mely ügyességet igényel, az ideális vontatási sebesség 30-40 km/h.

Az elektronikus kormányzár feloldásához külön művelet szükséges, mely autótípusonként változó. Egy példa elektronikus kormányzárú Renault modelleknél: Tegyük a kártyát a leolvasóba, majd a pedálok érintése nélkül nyomjuk 5 mp-ig indító/leállító gombot. A kártya a vontatás teljes időtartama alatt maradjon a leolvasóban, így a kormányzár nyitva marad és a feszültség alatt marad a helyzetjelző rendszer. Ha végeztünk a vontatással, nyomjuk meg kétszer az indítógombot, ezzel kivédhetjük az akkumulátor lemerülését.

Automata sebességváltó autó vontatása:

Az előválasztókart tegyük N állásba. Ha P helyzetbe szorult a kar, a fékpedál lenyomásával szabaddá tehető a kar. A megadott, típusfüggő sorrend megtartása mellett az instrukciók szerint lehet N állásba tenni a kar. 50 km maximálisan megengedett vontatási táv. Tartsuk észben, hogy álló motornál a sebességváltó olajszivattyúja nem működik!

A modellekre vonatkozó vontatási szabályokat a használati utasításban találhatjuk, az erőátviteli rendszer sajátosságait feltétlenül ismerni kell, ezek figyelmen kívül hagyása súlyos károsodást eredményezhet, ha bizonytalanok vagyunk kérjük autómentő segítséget.

A hajtott tengelyt kell megemelni akkor, ha az autómentő tengelyemeléssel vontat.

Trélert érdemes igénybe venni elővigyázatosságból összkerék meghajtású járműveknél, nem tudhatjuk, az emelt tengely milyen esetleges károsító hatással van a másik tengelyre.

Ha az autómentő platóra helyezés akadályozott, megoldást nyújt az emelt, görgőzsámolyos opció.

Vízszintes vontatásra a becsavarható vonószemek alkalmasak (sosem szabad ezen ezeknél a pontoknál felemeléssel próbálkozni), ezek a karosszérián elől és hátul is ki vannak alakítva, biztonságos módon csak ezeken a pontokon lehet a vontatóeszközt rögzíteni, nem szabad a felfüggesztési karokon vagy féltengelyekre kötni a vontatókötelet. Erre a lengőkaron elhelyezett matrica is figyelmeztet.

A vontatási pontok menetes furatát legtöbbször fedéllel lezárt nyílásban találjuk, a fedél eltávolítása után ütközésig kézzel csavarjuk be a vonószemeket. A szerszámkészletben mellékelt kerékcsavarkulccsal tudjuk meghúzni a szemeket. Ezeket a kerékszerelő készletben találhatjuk. Akkor is ezek szerint kell eljárni, ha a járművet autómentőre kell felhúzni függetlenül a sérülés mértékétől. Karambolnál sem szabad eltérni a fentiektől, még ép részeket óvhatunk meg további jelentős károsodástól.

Ha utóbbi esetről beszélünk, bizonyosodjunk meg róla, hogy a karambolt szenvedett járműből nem szivárog sem kenő-, sem üzemanyag.

Ha a műszaki követelmények függvényében beszélünk az autómentésről, teljes nyugodtsággal kijelenthetjük, hogy ezt a területet komoly szakmaként kellene kezelni. Pontos szabályozás ezen a területen a szolgáltatási és működési kérdésekben nincs meghatározva, pedig igencsak be kéne határolni, hogy milyen szakmai minősítés/jogosítvány megléte mellett szabadna engedni ezt a tevékenységet foglalkozásszerűen művelni. Nincs előírás például az ismeretanyag megszerzését igazoló dokumentumok meglétére sem.

Ezekből kifolyólag sok rossz tapasztalatról lehet hallani, többször hallhatunk szakmaiatlan segítségnyújtásról, autómentésről, ami inkább károkozás. Sajnos ezt az őskáoszt még az internet világa is tovább színesíti és borzolja.

Legyünk felkészültek egy esetleges műszaki hibából adódó vontatásra, a mi részünkről ezt a leginkább járművünk műszaki ismeretével támogathatjuk.

Keresse autómentő szakemberünket amennyiben segítségre van szüksége.

Fel a lap elejére