Hogy vesszük észre ha meghibásodott a fékrendszer?

Az autómentés munka során többször találkoztunk olyan esettel amikor megelőzhető lett volna a baj ha a fékek karban lettek volna tartva. Az autóban a fékek hatásfoka előbb-utóbb romlani fog, ez csak idő kérdése. A természetes kopás a fékbetéteket is eléri, az öregedés pedig kikezdi a féknyergeket és a fékcsöveket is. Ha nincs az autó rendszeresen átvizsgálva akkor előfordulhat, hogy csak különböző jelekből veszi észre a tulajdonos, hogy gond van a fékekkel. Ha valamilyen okból olaj illetve kenőanyag kerül a fékrendszerbe az hasonló tüneteket produkálhat mint amit alább leírunk, de ez a kenőanyag eltávolítása, kitisztítása után megszűnik. Tehát minden rendellenes hang illetve tünet esetén érdemes megviszgálni, hogy nem kenőanyaggal szennyezett fék okozza-e a problémát?

Érdemes a fékeket megvizsgáltatni, ha eltérést vesz észre az autó viselkedésében. Általában a megszokottól eltérő hangok illetve mozgási viselkedés az amelyik alapján a fékek kopására lehet következtetni. Ha a fékrendszer nem működik megfelelően akkor megnövekszik a fékezés utáni megállási idő, csökken a fékerő, a lassulás nem megfelelő. Olyan érzés is jelentkezhet mintha csúszna vízen a jármű. Néhány alapvető jel ami alapján érdemes a fékek cseréjén elgondolkozni:

Szokatlan hangok

Figyeljen az olyan hangokra, amelyek jelezhetik, hogy a fék lassan, de biztosan elkopik, például csikorgó zajok.
Ha az autó fékezés közben csikorgó hangot hallat ez lehet az első jele az alkatrészek fáradásának. A fékbetétek akár teljesen elkophatnak, és ilyenkor a fém alkatrészek beleérhetnek a féktárcsába illetve fékdobba, fura hanghatásokat okozva. Jellegzetes hangok még a fémes sikító hang illetve a csörömpölés a fék benyomáskor. Ha a forgótárcsa a féknyereggel közvetlenül érintkezik, jelentős kár keletkezhet, valamint a fékezés is életveszélyessé válik. Ha a fékpofák illetve a fékbetétek elkopnak, azonnal szerelőre van szükség. Ha a jellegzetes figyelmeztető hangokkal nem foglalkozunk és nem visszük időben szerelőhöz a járművet a fékrendszer és a futómű megrongálódhat, és ez jelentős költségekkel járhat.
Okozhat még furcsa hangokat ha valamilyen tárgy, fékdarab, kő stb. kerül a féknyeregbe, és ez minden fékezésnél csiszolja karistolja a fém alkatrészeket. Ha ezt a tárgyat nem távolítja el a szerelő időben, az később költséges problémákat okozhat.

Rázás

Ha úgy érzi, hogy a kormánykerék rázkódik miközben fékezi a járművet, ez újabb jele lehet annak, hogy probléma van a fékrendszerrel. A kormánykerék rázása is azonnali beavatkozást sürget, hiszen annak a jele, hogy a fékrendszer meghibásodott. Ezek kezdeti jelek, amelyeket bármikor követheti hogy a fék felmondja a szolgálatot és a járművel szükséghelyzetben intenzív fékezés esetén nem fog tudni megállni.

Az autó gyorsulásra húz

Néhány probléma a fékekkel akkor válik nyilvánvalóvá, amikor gyorsul az autó. Ilyenkor a gépjármű gyorsulás közben valamelyik oldalra elhúz. Ilyenkor előfordulhat, hogy felhalmozódott a rozsda, vagy olyan anyag került a féknyergek és féktárcsa közé amelyik a súrlódásával az autó egyik kerekét visszafogja, ezért húz el a jármű. Ha a probléma kiváltó okát nem szüntetik meg ez a jelenség is súlyos anyagi károkhoz vezethet, és jelentős problémákat okozhat a járműben.

Az autó fékezéskor az egyik oldalra húz.

Ha fékezés közben úgy érzi, hogy a jármű ez egyik irányba elhúz az fékproblémára utalhat. Előfordulhat ez a jelenség akkor is ha a fékbetétek nem egyformán lettek cserélve és nem egyformán vannak elkopva. Ugyanezt a tünetet az is okozhatja, hogy a futómű nincs megfelelően beállítva, beszabályozva. Ha fékezéskor a ellen kell kormányoznia, mert a jármű elhúz, haladéktalanuk keresse fel autószerelőjét.

A fék levegősödésének a jele, ha pumpálva kell fékezni, hogy megálljon az autó. Ilyenkor is célszerű szakembert felkeresni a hiba elhárításához. A járművel való elindulás előtt mindenképpen érdemes megnézni hogy a fékfolyadék utántöltő tartályában van-e fékfolyadék.