Nem egyszerű időben észrevenni, ha már nem funkcionál megfelelően a lengéscsillapító. Az eszköz kifáradása hosszú, elnyújtott folyamat. Ellenőrzése hozzátartozik az időszakos szervizhez, a járművek túlnyomó részénél kétévente lecsekkolják ezt az alkatrészt is. Folyamatos amortizálódását a járművezetők, főként azok, akik mindig ugyanazt a járművet vezetik, nehezen veszik észre, mivel nem egyik pillanatról a másikra megy tönkre. Ritkán adódik olyan közlekedési szituáció, amikor a hiba kimutatkozna, és legtöbbször nem a lengéscsillapítónál keressük a hosszabb fékút forrását.
Először is egy kis tudomány. A lengéscsillapítók úgy működnek, hogy felveszik a felfüggesztés kinetikus energiáját (mozgását), és hőenergiává (hővé) alakítják át, amely aztán a hőcsere mechanizmusán keresztül a légkörbe kerül.
Ez közel sem olyan bonyolult, mint amilyennek hangzik.
Mint említettük, a lengéscsillapítók alapvetően olajszivattyúk. A dugattyúrúd végére dugattyú van rögzítve, és a nyomócsőben lévő hidraulikafolyadékkal szemben működik. Ahogy a felfüggesztés felfelé és lefelé halad, a hidraulikafolyadék a dugattyú belsejében lévő nyílásokon (apró lyukakon) keresztül préselődik. Mivel a nyílások csak kis mennyiségű folyadékot engednek át a dugattyún, a dugattyú lelassul, ami viszont lelassítja a rugó és a felfüggesztés mozgását.
A lengéscsillapítók automatikusan alkalmazkodnak az útviszonyokhoz, mert minél gyorsabban mozog a felfüggesztés, annál nagyobb ellenállást biztosítanak.
LENGÉSCSILLAPÍTÓK TÍPUSAI
Bár minden lengéscsillapító ugyanazt a feladatot látja el, a különböző típusú járművekhez és felfüggesztésekhez különböző típusú lengéscsillapítókra van szükség, amelyek gyökeresen eltérőek lehetnek. Az alkalmazástól függetlenül minden lengéscsillapító illeszkedik a három tág értelemben vett hagyományos teleszkópos lengéscsillapító egyikébe
HAGYOMÁNYOS TELESZKÓPOS LENGÉSCSILLAPÍTÓK
Ez a lengéscsillapító legegyszerűbb típusa, és általában cserélik, nem pedig javítják. Ez a típusú lengéscsillapító megtalálható az első és a hátsó felfüggesztési rendszereken is, és viszonylag olcsó.
RUGÓSTAG TÍPUSÚ LENGÉSCSILLAPÍTÓK
Bár ugyanazt az alapfeladatot végzik, a rugóstagok helyettesítik a felfüggesztési rendszer egy részét, és masszívabb felépítésűnek kell lenniük, hogy megbirkózzanak a nagyobb terhelésekkel és erőkkel.
Bár leggyakrabban kis és közepes autók elején és hátulján látható, a nagyobb autók manapság inkább a rugóstag alapú felfüggesztés felé fordulnak. A rugóstag kategóriát tovább osztják zárt és javítható egységekre.
Ahogy a név is sugallja, a lezárt egységeket úgy tervezték, hogy teljesen kicseréljék, míg a javítható (McPherson) rugóstagok csererugó-patronokkal szerelhetők fel.
HOGYAN MŰKÖDNEK?
A lengéscsillapítók olyan szivattyúszerű eszközök, amelyek a felfüggesztés rugók visszapattanását szabályozva tartják a jármű abroncsait az útfelülettel. Mindaddig, amíg a jármű abroncsai érintkeznek az úttal, a kormányzás, az útkezelés és a fékezési reakció optimális lesz, és segít megőrizni a jármű biztonságát.
A lengéscsillapítónak nem alaptartozéka a porvédő készlet és a toronycsapágy, ezek üzemideje azonos a csillapítóéval. A porvédő segít abban, hogy a bejutó szennyeződés ne tapadhasson meg az aprólékosan megmunkált dugattyún. A lerakódott szennyeződéstől a dugattyú karcossá válhat, ami a tömítetlenség melegágya. Porvédő alkalmazása nélkül az alkatrészt a kelleténél előbb szükséges lesz cserélni. A lengéscsillapító párban cserélendő, ezzel garantálhatjuk azonos állapotukat és biztosíthatjuk az egyformán elhasználódást.Ha már azt vesszük észre, hogy a jármű nagyobb fékezést követően fel-le bólogat, csináljunk egy gyorstesztet. Ez a trükk még nem kerül semmibe, de ne vegyük félvállról az intő jeleket. Ha a hátsó lengéscsillapítót akarjuk ellenőrizni, nyissuk fel a csomagtartót, helyezzük teljes testsúlyunkat az autó leghátsó pontjára, majd hirtelen szálljunk le az autóról. Ha a kirugózás után az elő lefelé irányuló mozgás megáll, nincs gond.
Az első csillapítók ellenőrzésénél semmiképp se támaszkodjunk a motorháztetőre, nehogy behorpadjon! Nyissuk fel a motorháztetőt, nehézkedjünk az első zárhídra, nyomjuk le annyira az autót, amennyire csak tudjuk, majd engedjük el. Ha azt tapasztaljuk, hogy az autó többször fel-le mozog, az egyértelműen az alkatrészek kifáradását tükrözi, amit természetesen párban kell érteni, mivel az első és hátsó lengéscsillapítókra a tengelyek mindkét oldalon ugyanazt az erőhatást fejtik ki az alkatrészekre. Ha nem vagyunk biztosak a lengéscsillapító állapotában, kérjük a legközelebbi szerviz során a műszeres bevizsgálást.
Ha autómentést illetve autószállítást szeretne állunk rendelkezésére!
Megbízható jó munkát végzünk. Számunkra ügyfeleink járműve ugyanolyan fontos, mintha a saját járművünket szállítanánk. Ezért kiemelt védelmet biztosítunk minden járműnek a le és felállás, illetve a tréleren, autómentőn való rögzítés során. Autómentőnk platója és a trélerek olyan felülettel vannak kiképezve, amelyek segítségével könnyen és biztonságosan rögzíthető a jármű önfeszítő hevederekkel.
Autómentő járműveink minden mentéshez szükséges felszereléssel el van látva, amely a gyors és könnyű autómentéshez járműmentéshez elengedhetetlen. Csörlővel is rendelkezünk, hogy az esetleg árokba csúszott járműveket is sikeresen tudjuk az árokból kihúzni.
Mivel ügyfélszolgálatot üzemeltetünk a nap 24 órájában éjjel és nappal ezért ügyfeleink bármikor hívhatnak bennünket el fognak érni telefonon tehát a segítségkérés bármely napszakban elérhető.