Indulás előtt…

Autómentősként ha beszélgetünk a szállított jármű sofőrökkel, meglepő, hogy milyen keveset tudnak a járművel kapcsolatos teendőkről szabályokról. Most ezen próbálunk segíteni néhány hasznos tudnivalóval. A rendszeres ellenőrzés a jármű biztonsága érdekében elengedhetetlen. A törvény előírja, hogy minden forgalomban résztvevő járműnek meg kell felelni az érvényben lévő műszaki előírásoknak, és ezeket rendszeres időközönként ellenőrizni kell. Műszaki vizsgát csak hivatalos műszaki állomáson végezhetnek, azonban vannak ellenőrzési pontok, amelyeket minden indulás előtt ellenőrizni kell. Ne felejtse el az ellenőrzést, hiszen akár emberélet is múlhat rajta, ha egy nyilvánvaló hibát (gumi kidudorodás, szálszakadás, stb) nem veszünk észre, mert elmulasztjuk indulás előtt végignézni az alapvető műszaki részeket.

Indulás előtt ellenőrizze a következőket:

  • Kerekek, gumiabroncsok állapota, nincs-e szakadás, dudor a kerekeken?
  • Célszerű ellenőrizni a profilmélységet.
  • Világítás, index, elektromos berendezés.
  • Fékek állapota, a kézifék fogja-e az autót, a fékpedál működik-e?
  • Kormánymű.
  • Ablakok, tükrök állapota, megtisztítása.
  • Pedálok, ülések, biztonsági övek.
  • Elektronikus biztonsági rendszerek.
  • Olaj és hűtőfolyadék szint.
  • Egyéb kiegészítők (elsősegélydoboz, sárga mellény, pótkerék, stb)

Az ellenőrzést általában kívül kezdjük, először a kerekeknél, vizsgáljuk meg, hogy az időjárási és útviszonyoknak megfelelő kerék legyen a járművön, nincs-e a gumiban szög vagy idegen tárgy, nincs-e rajta szálszakadás, kidudorodás, vagy egyéb olyan látható jel, ami miatt a kerék cserére szorul. Célszerű a guminyomást is rendszeres időközönként szakemberrel beállíttatni a referencia értékre.

Fontos ellenőrizi a világítás állapotát, ha irányjelző nélkül kezdjük a kanyarodást, balesetet okozhatunk, valamint ha nem működnek a világítótestek, az is rendkívül balesetveszélyes. A gépjárműre felszerelt összes világító eszköznek működnie kell.

A fékek állapota is egyszerűen ellenőrizhető, nem eshet be a fékpedál, a féket fokozatosan nyomva növekvő ellenállást kell, hogy érezzünk a fékpedálon, ezzel együtt pedig a fékerő növekszik. A kézifék behúzás után meg kell, hogy tartsa az autó súlyát, hogy az ne mozdulhasson meg meredek lejtőn sem.

A kormánymű nem lötyöghet, nem lehet túl nagy a „holtjáték” (az a rész, amelyet ha tekerjük a kormányt a kerekek nem mozdulnak meg). Ha „lötyögést” tapasztalunk, vagy túl nehezen tekerhető a kormány, vagy túl nagy a holtjáték, forduljunk szakemberhez.

Az olaj és hűtőfolyadék szintjét is fontos ellenőrizni, sok autóban nincs kiépítve az olajszint ellenőrző lámpa, (esetleg csak olajnyomás-ellenőrző van) és csak a hirtelen felforrt hűtővíz hozza a tudomásunkra, hogy elcsöpögött az olaj, és nem volt megfelelő a kenés..

Az ablakok és tükrök tisztasága nagyon fontos, a koszos és zsíros szélvédő balesetveszélyes főleg sötétben, mivel a fényszórók fénye megtörik az üvegen, és a ragyogás elvakíthatja a sofőrt. Ugyanígy tilos az újfajta vízlepergető wax és tisztító szerek szélvédőre kenése, ezek ugyanis szintén millió prizmaként szétszórják a fényt (a szembejövő fényszóró hatalmas ragyogó fényfolttá szóródik szét) amelyik megakadályozza, hogy tisztán lássuk az előttünk lévő utat. A spriccelős ablaktisztító folyadékok általában jó tisztító és zsírtalanító hatásúak, ne felejtsük feltölteni az ablakspriccelő tartályát sem. A pedálok könnyen benyomhatók legyenek, és ne csússzon le a lábunk róla. Tilos a járműben a kis méretű flakonok használata, ezek balesetet okozhatnak. A ki sméretű flakon a jármű padlóján előre gurulhat, és beragad a fékpedál alá, sok balesetnél ezzel már csak akkor szembesültek, amikor szerették volna benyomni a fékpedált, de nem ment, mert alászorult a kólásüveg…

A biztonsági övnek sérülés mentesnek kell lennie, nem lehet benne szálszakadás, rojtozódás, bekattanás után a csatlakozó nem jöhet ki magától. a biztonsági övnek önfeszítőnek kell lennie, ha túl laza, vagy nem feszül meg, valami probléma van vele.
Az elektronikus biztonsági rendszerek általában öntesztelőek, és hibakóddal jelzik, ha nem megfelelően működnek. Célszerű ellenőrizni a kötelező felszerelés meglétét is, sárga mellény, vészháromszög, izzókészlet tartalékban, pótkerék, és tartalék víz a hűtőrendszer utántöltéséhez.

A fentieket minden indulás előtt ellenőrizve jó eséllyel a nagyobb váratlan eseményektől megóvhatjuk magunkat. Műszaki hiba valamint balesetmentes közlekedést kívánunk! Ha autómentésre van szükség hívhatnak bátran bármikor.